کد مطلب: 140273
لاريجاني در ديدار با رئيس کميسيون دفاعي و امنيت ملي مجلس سناي ژاپن:
آمريکا در اجراي تعهداتش در برجام بدعهدي کرده است/ اگر تحريم‌ها برداشته نشود دليلي براي وجود توافق نيست
تاریخ انتشار : 1395/04/29 01:37:37
نمایش : 1261
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر قرار باشد تحريم ها برداشته نشود و مبادلات بانکي انجام نپذيرد، دليلي براي اين توافق نامه وجود نخواهد داشت و حتما در مجلس اين مسئله را پيگيري خواهيم کرد.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از  فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز (دوشنبه 27 تيرماه) در ديدار با ماساهيسا ساتو رئيس کميسيون دفاع و امنيت ملي مجلس سناي ژاپن اظهار داشت: براساس گزارش وزارت امور خارجه، ايران به تمام تعهدات خود در توافق نامه هسته اي از کاهش سانتريفيوژها تا کاهش آب سنگين و مواد غني شده عمل کرده است، اما از سوي طرف هاي مقابل بالاخص آمريکا بدعهدي انجام پذيرفته است.

وي تصريح کرد: اگر قرار باشد تحريم ها برداشته نشود و مبادلات بانکي انجام نپذيرد، دليلي براي اين توافق نامه وجود نخواهد داشت و حتما در مجلس اين مسئله را پيگيري خواهيم کرد.

لاريجاني در ادامه با اشاره به لزوم گسترش سطح روابط با ژاپن اظهار داشت: ملت ايران از جنبه هاي فرهنگي زمينه هاي مشترک زيادي دارند و فرهنگ شرقي، فرهنگ غني است که مي تواند سطح روابط دو کشور را افزايش دهد.

وي افزود: ايران و ژاپن مي توانند در زمينه روابط تجاري بحث هاي جدي با يکديگر داشته باشند و بالاخص در زمينه خودروسازي کشور ژاپن مي تواند در ايران سرمايه گذاري کرده و حتي کارخانه احداث نمايد، زيرا زمينه هاي آن اکنون فراهم است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به گسترش حملات تروريستي در منطقه و کشورهاي اروپايي، متذکر شد: اکنون به مرحله اي رسيده ايم که نه تنها کشورهاي منطقه، بلکه تمامي کشورها به خطر گسترش تروريسم پي برده اند و لزوم ريشه کني آنها ملموس تر شده است.

لاريجاني در ادامه بر لزوم حفظ امنيت در مرزهاي آبي کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: کشور جمهوري اسلامي ايران مرز آبي گسترده اي در خليج فارس و درياي عمان با همسايگان دارد و با حضور آگاهانه و مقتدرانه نيروي دريايي در اين حوزه ها، تاکنون به مشکلي برخورد نکرده ايم.

وي تصريح کرد: همانگونه که دخالت نظامي در مسائل داخلي کشورها را عامل بروز و ظهور تروريسم مي دانيم، بر حفظ امنيت درياها توسط خود کشورهاي هم مرز در اين درياها نيز تاکيد داريم و دخالت بيگانگان را عاملي براي برهم زدن امنيت منطقه مي دانيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان با توجه به انعقاد قرارداد ميان دولت هاي ايران و ژاپن مبني بر تبادل زندانيان دو کشور گفت: براساس اين توافق نامه بهتر است اين تبادل سريع تر انجام پذيرد، زيرا براي هر دو کشور اين شرايط مناسب تر خواهد بود.

همچنين در اين ديدار ماساهيسا ساتو رئيس کميسيون دفاع و امنيت ملي مجلس سناي ژاپن گفت: ايران و ژاپن دو کشوري هستند که از قديم با يکديگر روابط خوبي داشته اند و ايران در شرايط سخت پشتيبان ملت و دولت ژاپن بوده است و ملت ژاپن هرگز اين کمک ها را فراموش نمي کند.

وي اظهار داشت: دولت و مجلس ژاپن حامي توافق نامه هسته اي ايران و 1+5 است و ما در پارلمان حتما مسئله تحريم ها و راه حل برداشته شدن موانع اجراي اين توافق نامه را پيگيري خواهيم کرد، زيرا تجار ژاپني در ايران حضور دارند و مي خواهند که با رفع موانع مبادلات بانکي هر چه سريع تر وارد مرحله جديدي از فعاليت هاي اقتصادي با کشور ايران شوند.

رئيس کميسيون دفاع و امنيت ملي مجلس سناي ژاپن تصريح کرد: با گفت و گوهايي که در اين سفر با تجار ژاپني داشتم دغدغه آنها اول مسائل بانکي و دوم تامين امنيتي بود، هر چند ايران يکي از کشورهاي امن و باثبات در منطقه است اما متاسفانه در کشورهاي همسايه ايران و ديگر همسايه ايران درگيري هاي زيادي وجود دارد که همين چند روز پيش هم شاهد يک کودتا در کشور ترکيه بوديم که امنيت ژاپني هاي مستقر در آنجا را به خطر انداخته است.

وي افزود: خليج فارس هم يکي از مناطق استراتژيک است که ثبات امنيت در آنجا از اهميت بسزايي برخوردار است و اميدواريم که ايران به کمک کشورهاي همسايه همچنان آرامش و امنيت را در اين حوزه حفظ کند.

ماساهيسا ساتو با اشاره به علاقه مندي تجار ژاپني براي حضور قوي تر در ايران گفت: تجار ژاپني آينده بسيار روشني براي تبادلات اقتصادي ميان دو کشور متصور هستند و اميدواريم که اين مسئله به زودي عملياتي شود.

وي در پايان از سوي دولت، رئيس مجلس نمايندگان و نمايندگان مجلس ژاپن از رئيس مجلس شوراي اسلامي جهت سفر به اين کشور دعوت نمود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg